Djeca ne uče samostalnost preko noći. To je proces koji se gradi iz dana u dan. Kroz igru, istraživanje i male svakodnevne izazove. Dobra vijest je da ne moraš raditi nikakve velike promjene. Samo malo prilagoditi način na koji dijete provodi vrijeme. I pustiti ga da pokušava samo.
U ovom blogu donosimo jednostavne načine kako kroz igru možeš potaknuti samostalnost kod djeteta, bez pritiska i bez forsiranja.
1. Djetetu treba dati priliku da vodi igru

Djeca uče kroz pokušaje, pogreške i istraživanje, ne kroz gotove odgovore. Kad odrasli stalno usmjeravaju igru (“ne tako”, “daj ovdje”, “to nije točno”), dijete brzo shvati da netko drugi bolje zna i prestane pokušavati.
Umjesto toga, probaj se povući i samo promatrati. Čak i kad ti se čini da “ne zna što radi”, zna. Uči kako funkcionira igračka, kako se nešto gradi, ruši, kako reagira okolina. Možda neće složiti toranj pravilo po pravilu, ali će možda smisliti svoj način.
Kad dijete vodi igru, gradi osjećaj kontrole. Uči donositi odluke i rješavati male “probleme”. Što učiniti kad se nešto sruši, kad mu nešto ne stane, kad nešto nestane. To su sve mikro situacije koje jačaju samopouzdanje i samostalno razmišljanje.
Najbolje što možeš napraviti je biti prisutan, ali ne i glavni. Budi podrška, ali ne preuzimaj igru.
2. Igračke koje “ne govore kako se igra”

Nisu sve igračke iste. Postoje igračke koje jasno daju do znanja što dijete “mora” napraviti, primjerice, ubaciti oblik u odgovarajuću rupu ili pritisnuti gumb da se nešto dogodi. Takve igračke imaju svoje mjesto, ali nisu uvijek najbolji izbor kad želiš potaknuti samostalnu igru.
S druge strane, tu su igračke koje nemaju unaprijed zadani smjer. Drvene kocke, kuhinje za djecu, setovi s dječjim alatom, figurice, magnetske ploče, lutkice, plišanci… One ne “nude rješenje”, nego prostor za maštu. Dijete samo smišlja što će s njima. Hoće li kocke biti toranj, farma ili autobusna stanica? Hoće li kuhinjica biti restoran, trgovina ili mjesto gdje se sprema doručak za medvjedića?
Takve igračke potiču dijete da postavlja pravila, mijenja uloge, donosi odluke i gradi svoj svijet. Tu ne postoji točno ili netočno. Sve što napravi, njegovo je. I upravo to gradi samopouzdanje, slobodu i osjećaj kontrole nad vlastitim izborima.
3. Uključi dijete kroz igru u svakodnevne zadatke

Djeca vole oponašati odrasle. Iskoristi to! Promatraju svaki pokret. Kako kuhaš, pereš, popravljaš, slažeš stvari i žele biti dio toga. Umjesto da im kažeš “pusti, to nije za djecu”, iskoristi taj interes i uključi ih kroz igru.
Ako kuhaš, neka kraj tebe “kuha” u svojoj kuhinjici. Ako usisavaš, daj mu igračku usisavač ili metlicu. Ako popravljaš nešto, daj mu set s alatom. Čak i jednostavne stvari poput slaganja odjeće mogu postati zajednička aktivnost. Ti slažeš, dijete “sortira”.
Na taj način dijete kroz igru upija kako izgleda svakodnevni život. Uči kako sudjelovati, što znači pomagati i da je i ono dio te svakodnevice. Bez pritiska i zadataka, već kroz rutinu koja mu je zanimljiva jer oponaša tebe.
Najvažnije: dijete stječe osjećaj da nešto može napraviti samo. I to je korak prema većoj samostalnosti. Ne zato što mora, nego zato što želi.
4. Ne mora uvijek sve biti savršeno

Kad dijete počne nešto raditi samo, rijetko će to izgledati “kako treba”. Prolit će vodu dok toči. Obrisat će stol, ali ostaviti mrlju. Složit će čarape krivo. I to je potpuno u redu.
Umjesto da odmah uskočiš i ispraviš, stani. Pogledaj što je pokušalo napraviti. Pohvali trud, ne rezultat. Reci: “Super si se potrudio!” ili “Baš mi je drago da si to pokušao sam.”
Jer samostalnost nije u tome da sve zna. Samostalnost je njegova spremnost da pokuša, da nešto krene raditi bez da čeka tuđe odobrenje ili uputu.
Dijete koje ima prostor za pogrešku danas, sutra će imati više samopouzdanja da preuzme odgovornost. Ne zato što je sve napravilo savršeno, nego zato što zna da smije pokušati. I da to vrijedi.
5. Vrijeme bez ekrana = prostor za rast

Ekrani su danas svuda i često se čine kao najbrže rješenje za zabaviti dijete. Ali kad ekran vodi igru, dijete je pasivno. Gleda, prima, ali ne stvara. Nema odluka, nema pokušaja, nema pitanja.
Kad mu umjesto ekrana daš igračku, običnu kocku, figuricu, kuhinjicu ili slagalicu, pokrećeš nešto drugo. Dijete počinje razmišljati, birati, istraživati. Počinje biti aktivno, a ne samo zabavljeno.
Ne moraš odmah zabraniti ekrane. Dovoljno je 15 do 20 minuta dnevno posvetiti vremenu bez njih. U tih 20 minuta dijete će možda smisliti novu igru, složiti nešto samo ili pronaći rješenje za mali “problem”. I sve to jača njegovu samostalnost, koncentraciju i unutarnju motivaciju. Stvari koje se ne mogu naučiti gledanjem u ekran.
Zaključak? Pusti ga da pokuša.
Dijete koje se samostalno igra, čak i ako samo premješta igračke po sobi, razvija važne vještine. Uči kako početi nešto, kako se nositi s frustracijom, kako nastaviti kad nešto ne ide.
Ne trebaš mu stalno govoriti što da radi i kako da točno izgleda. Dovoljno je da budeš prisutan/a. Da ga pogledaš i pokažeš da vjeruješ u njega. Bez ispravljanja, bez pritiska, bez “daj, ja ću”.
Jer dijete koje dobije prostor da pokušava danas, sutra će znati kako se snaći bez da netko stoji iza njega. A sve to počinje u igri.